Belgische douane komt te laat voor Brexit



Op dit ogenblik wordt er onderhandeld over de uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de EU.

Een van de grote problemen is de weerslag op douaneactiviteiten. Hoe groot die weerslag precies gaat zijn, zal men allicht pas weten wanneer het exacte scenario bekend is. Maar dat het omvangrijk wordt, staat vast. We zien dat onze buurlanden (Nederland, Frankrijk, Duitsland), heel begrijpelijk, volop bezig zijn met voorbereidende maatregelen. Nederland heeft bijvoorbeeld al belangrijke stappen gezet voor de aanwerving van een eerste groep douaniers.

Als de informatie die we gekregen hebben klopt, heeft de algemene administratie van de Douane & Accijnzen de nodige stappen gezet bij de politieke overheid. Toch merken we daar maar weinig enthousiasme en beweging.

Onze belangstelling gaat uiteraard in de eerste plaats naar de personeelsproblematiek. En dan stellen we vast dat er op vlak van aanwervingen nog niets aan het gebeuren is, terwijl de Brexit over een jaar wel ingaat.

De werving van personeel neemt veel tijd in beslag. Waarschijnlijk gaat de politieke wereld de zwarte piet daarvoor doorschuiven naar Selor. Maar dat zijn dan wel dezelfde mensen die net hebben nagelaten om Selor beter te laten functioneren.

Daarnaast zal men ook de administratie van de Belgische douane de schuld geven. Maar die heeft ook tijd nodig om een hele reeks praktische zaken te regelen en vooral ook om personeelsleden de juiste opleiding te geven.

Het zijn niet de ambtenaren of de verantwoordelijken van de administratie die deze situatie hebben gecreëerd, maar wel de politici. Hoog tijd dat ze in actie schieten.